onsdag 27. mai 2015

Nytt år - nye muligheter...



Jaja, så fikk jeg endelig "ånden over meg" for å fortsette å blogge om dette evighetsprosjektet :-)
Er jo gøy, men i år har jeg hatt liten kapasitet til å gjøre det jeg har lyst til. Samt at det tar så lang tid før varmen kommer å alt blir fint å grønt å vakkert å se på. Litt stusselig med brune felter i plenen, halvutslåtte blader på rosene, men, det er på tur.

Årets plan er å dyrke mer grønnsaker og fortsette med steinlegging. Dessverre så tørket jordskokken inn pga min tankesløshet, å steinen har ikke kommet på plass - men den tørker i hvert fall ikke inn. Kunne ha tenkt meg skogskjegg - men hvor får man tak i det?

I tillegg har jeg tenkt å bruke kaffegrut til noe smart - har bare ikke funnet ut hva det blir ennå..

Har en del skiferstein som jeg skal bruke i år, å da fikk jeg plutselig en idè, jeg skal legge den slik at den skal sakte med sikkert knuses og gå i oppløsning og bli sånn helt naturlig! Muligens noe inspirert av studiet jeg følger for tiden; master i økologisk økonomi, der Arne Næss å økofilosofi å bærekraftig utvikling er sentralt. Jeg tenker i alle fall på dette som å skape noe uten rette vinkler og kanter og i tillegg skape noe som endrer seg og går tilbake til jorden. Mannen min klager litt, å mener det er så lett å snuble i det, men da sier jeg at han får ta det rolig å gå sakte, så går det nok bra.

Stadige endringer gjør at jeg fikk noen steiner til overs - som ble ei lita trapp! Ganske fornøyd, egentlig. Å med noen søte små stemor rundt på sidene ble det enda søtere.

Ekstra kasser er kommet opp - her blir det potet, rester fra fjorårets avling fra andelslandbruket (som vi har meldt oss ut av siden døgnet kun har 24 timer..), så det blir arti å se om vi får avling til høsten. Agurkurtfrø er spredt utover, samt sådd svarte stokkroser å litt blomkarse. Skal flytte solbærbuskene å plante fire solsikker før juni kommer!

Får vel bli flinkere til å oppdatere bloggen tenker jeg. Alle rosene har forresten overlevd, men kirsebærtreet er nok dødt. Har lyst på vrihassel å rosehagtorn, må bare finne en egnet plass først.

3 kommentarer:

  1. Stein i hagen er fint, men selv prøver jeg å la være å knuse mine skiferheller. Kaffegrut kan du forresten bruke til jordforbedring. Jeg samler selv, har et bed med veldig hard jord, tenkte jeg skulle blande det i den.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
  2. Jeg har også lyst på vrihassel, trollhassel osv, men jeg må også finne en egnet plass! Jeg har plasser jeg trenger noe, men der passer ikke de ... Det er egentlig ganske moro å få puslespillet til å gå opp!

    SvarSlett
  3. Takk for respons!
    Ja, kaffegrut samles inn både hjemme å på jobb, så jeg håper jeg får god effekt av den utover sommeren.
    Vrihassel vil vel ha det litt lunt, så jeg har ikke funnet den rette plassen ennå, siden det er så nytt rundt her. Å ja, du har rett - dette er et puslespill :-)
    Gleder meg til vi fr skikkelig varme her sånn at plantene virkelig eksploderer!

    SvarSlett