søndag 18. august 2013

Da ser det endelig ut som at jeg får ordnet den andre plenen også før det blir høststorm ute - men, typisk, gikk jeg tom for gressfrø... Syns det ikke ble så aller værst. Burde nok ha trillet ut en del  mer mold på den første delen, men får se når den vokser til, om jeg triller utover litt mer. Tror det skal gå bra slik den er nå. Må grave ned kantsteinene, slik at jeg har en fin klippekant, samt få tak i mere lecablokker sånn at jeg får gjort kanten mot rosebedet ferdig. Føler meg ganske ferdig med de store prosjektene, nå er det bare finjusteringer og vedlikehold som er fortsettelsen. Å selvfølgelig ennå et staudebed..





Pilekvistene som jeg satte i vann, gror noe helt utrolig, så nå har jeg satt ned åtte av dem.  Visste ikke helt hvor jeg skulle sette dem, så jeg tar et lite prøveprosjekt med hvordan disse kan fungere som midlertidig hekk. Midlertidig, fordi alt i en hage egentlig er midlertidig.. Noe må flyttes å noe trives absolutt ikke å dør. Burde kanskje støtte de opp, men jeg får se hvor mye de vokser før det blir høst. Det ser ut som at det er ganske skjeivt, men det er fordi noen er litt bøyd, samt at kanten mot venstre er ganske ugjevn. Måtte ta utgangspunkt i tomtegrensepålen, så det ser litt snålt ut ennå. Håper vi får en snill nabo på den sia snart, så blir det mer lyvd for plantene. Slik som været er nå, kan det vokse å gro ennå ei stund utafor. Fikk satt islandsselja i potter også i dag, så det har da blitt gjort noe.


Artigste oppdagelsen i dag, var daglilja jeg kjøpte på plantasjen som ingen av de som jobber der, visste var. Den er jo veldig flott, da! Er spent på om den andre jeg kjøpte er likedan. Ser ut som at det er noen knopper på den - å nå er det for mørkt til å gå ut å sjekke.. Håper disse overlever og dobler seg i størrelse etter hvert. Skrekken er hvis riddersporene ikke taklet snegleangrepet og ikke kommer igjen til neste år, å liljene lider samme skjebne. Burde kanskje tenkt litt mer på herdighet på de plantene jeg kjøper i stedet for hvor fine de er. Men jeg tenker slik at hvis det bare står litt i lyvd for vind og får godt med gjødsel og vann, så overlever de fleste. Å selvfølgelig at det ikke blir barfrost. Har vært flink med rosene å ikke kjøpt de for fintfølende. Men kanskje at steinbedet kan være med å lage varme til de, så jeg kan prøve en litt artig sort etter hvert.

















Blomkarsen på toppen på spirokanalen har også vokst rimelig mye mens vi var på ferie! Vet ikke helt hvilken hårtype jeg skal sammenligne med det der :-) Fant blomster innimellom, så de trives no tydeligvis der.

Fikk med en del valmuefrø hjemmefra, håper jeg finner de i oppryddinga av feriekofferten.. Men de skal vel tørke nå, å så strør jeg de utover der jeg vil at de skal vokse, slik at de blir frosset og dermed spirer til våren! Har både lave fylte og store røde. Skal begynne med ennå et staudebed i løpet av uka, så da får jeg en plass å strø de. Tenkte kanskje å grave ned en del løk, men det er det jo litt arbeid med..  Lurer på om jeg kommer til å få for liten plass til alle de plantene jeg plutselig får lyst til å ha i hagen. Uansett utrolig godt å være ute å jobbe, uansett hver. Deiligst er det å bære stein, jo tyngre jo bedre. Merkelig nok.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar