lørdag 17. august 2013


Ferien er slutt.... å arbeid venter.. Har egentlig gått å gledd meg sia vi reiste, til å komme hjem igjen å fortsette med arbeidet. Heldigvis har plenen begynt å gro så smått, men det tar jo litt tid før den blir tett og fin - å så er det en del ugress som skal lukes vekk underveis også.





Sjekket Plantasjen i Molde, men de hadde ikke blå Iris - noe det ikke har vært å oppdrive her i Bodø heller..



















Men, jeg var så utrolig heldig å få ei rot av søstra mi, Mona, som driver hjemgården. I tillegg fikk jeg rød Astilbe og en type rose som jeg selvfølgelig ikke husker navnet på i forbifarten å selvfølgelig ikke skreiv ned når hun sa hva den het.. Men, uansett, så passet det veldig bra, for da fikk jeg satt ned et rosentre der jeg har følt at det manglet noe i rosebedet.


Dessverre ser det ikke like bra ut for solsikkene... Grrrrrr, helv.. snegler.. Neste sesong skal ungene få 1 krone for hver snegle de plukker, fra sesongstart, så da kanskje får vi til at alle blomstrer å ikke bare en eller to av de røde solsikkene. Det neste som står på programmet er å få siste rest raket utover slik at vi får sådd resten av plena. Å så skulle jeg ha vært å funnet noen fine heller for å lage en fin hellegang, å funnet enda flere fine steiner, å saget kompostkassen litt, å malt den, å etc etc etc..







Det var en vakker Montbretia som ønsket oss velkommen når vi kom hjem! Må huske å sette disse frostfritt slik at vi har disse til neste år også - så en stor takk til søster Lillian som tok med seg to slike til meg!

Er vel på tide å begynne med å finne plass til staudebed nr to, samt begynne å jobbe med kanten mot naboen. Har veldig lyst på en lav steinmur, men vet ikke helt hvor jeg får tak i sånn stein som jeg vil ha. Kunne selvfølgelig ha brukt "vanlig" kantstein, men jeg syns ikke det er så innmari fint. Kanskje skifer hadde gått ant, men det får jeg sikkert ikke tak i. I tillegg er det garasjeveggen mot veien som skulle ha blitt beplantet. Kanskje det hadde blitt fint med en kant med Hosta. Nå har faktisk de stiklingene av islandsselje fått masse røtter, så det er på tide å sette disse i potter. Ser dårlig ut for hagtorn.. Men, jeg får la de stå ei stund til. Alle pilekvistene som jeg satte i potter før ferien ser bra ut. Nå må jeg bare finne en bra plass å sette de. Kanskje mellom garasjen og huset, eller snekre en stor kasse og sette de der og lage levegg av de. Eller la de vokse vilt og lage noe av de lange greinene etter hvert. Må finne mer stein å plassere i rosebedet, kanskje en del flate steiner å lage steingang gjennom porten. Hmmm, mange problemstillinger..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar