mandag 29. juli 2013

Veien blir til mens man går... sier Ferdinan Finne (mener det var han som sa det, leste det i ei bok av han) men ingen dager med jobbing uten noen dager med pauser. Lørdag var en sånn dag. Det eneste som ble gjort i hagen var å kjøpe to nye roser og bruke en ganske stor krukke til å rulle plenen med - å ingen steinbæring!
Nå begynner vel dette bedet som jeg har anlagt for rosene å bli stort nok, å jeg fant ut at det ble en naturlig avslutning av det mot kompostkassen. Alex vil sage av de to øverste bordene på pallene, så det skal ha få lov til. Jeg synes ikke det gjør noe at den er så høy, for jeg vet jo at rosene vil vokse å bli store og dekke over, samt blåmunken, men i år ser det jo ikke så forferdelig vakkert ut, akkurat. Lørdag. ja, da skulle jo jeg til Godøynes gårdsutsalg å kjøpe Iris, men endte altså opp med to nye roser; John Cabot og Sekel. I dag plantet jeg de i steinkaoset, og trillet likesågodt tre trillebårer med stein fra naboen. Spurte først om lov, da, til å ta de. Ser jeg kan gå enno noen turer, men det får kanskje bli i morgen kveld. Er litt spent på hvordan det skal gå i ferien med alle disse plantene. Om de blåser vekk, eller om de tørker vekk. Får spørre pent noen gode venner av oss, om de kan stikke innom å sette på vannsprederen hvis det skulle bli nødvendig. Kanskje jeg endelig finner iris på veien til molde, eller heime på Sømna. Modern sier at de blomstrer så kort tid, men jeg vil nå ha det allikevel. Kan bruke ferien til å tenke ut hvor det andre staudebedet mitt skal være. Har en liten plan om hvor den skal være, men jeg bør kanskje tenke litt mer igjennom det før jeg setter i gang. Så er det et annet prosjekt også, nemlig på sidene av huset. Det er 1 meter som vi eier mot naboen på venstre side (sett fra veien) og 3 meter mot naboen på høyre side. Så det sier seg selv at dette blir det ikke rare plantinga på. Går ennå med et håp om at sibirhagtornen skal sette røtter, men det har skjedd lite ennå. Men, det positive er at de faktisk ikke har dødd ennå, så det er ennå håp. Har lyst til å plante noe i åpninga mellom garasjen og huset, å det blir kanskje den der hagtornen blir satt. Men, har tenkt litt på Jasmin også, for de lukter så innmari godt. I følge Alex skal det bli brostein i innkjørselen og mellom huset og garasjen. Hadde tenkt at vi kunne ha litt plen mot garasjen, men jeg vet jammen ikke. Er jo fint med brostein, å det er veldig greit å holde det ryddig utafor.


Håper plenen begynner å spire og vokse mens vi er ute på tur. Snart ferdig med å trille ut siste del av jordhaugen. Vi satte opp en kant sånn at vi kunne fylle mere opp, samt at stien som jeg skal legge heller på, ikke blir jordlagt. Dessuten er det greit å gå på det som er allerede hardpakka å ikke molda som dras så lett utover. 


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar