mandag 8. juni 2015

Det vokser, tross alt

Faktisk så kommer Humla mye tidligere i år enn i fjor! Selv om det er stabilt kaldt, så har det tydelig ingen store påvirkninger på denne karen! Er muligens utopi å håpe at den portalen jeg har satt opp skal til slutt dekkes av både humle og rose, men jeg får vel ha litt mer tålmodiget. Innrømmer lett at jeg blir passe misunnelig når jeg sitter å ser på alle de flotte blomstene som blomstrer lengre sør i landet, mens mine blomster og busker står å hutrer å ber om varme.. Ikke farlig at det regner mye, såøenge det er 15 grader ute, men det har jo vært stabilt 6-9 grader. Til og med tysskålen hutrer der den står under syrinen, hadde ikke tenkt å bruke kulde for å bekjempe ugress, mister det meste da.






Hansarosa ser finere ut i år enn i fjor. Håper den virkelig "eksploderer" når varmen kommer! Naboen ha snekret opp levegg rett vedsiden av, så det får kanskje en god effekt både for den og klatrerosa som står like ved.

Ellers går dagene til å drømme om hvilke sommerblomster som jeg skal ha på handlelista. Tenker at kosmos skal kjøpes inn å settes mellom de forskjellige staudene. Helt utrolig korsen den busker seg etterhvert. Første gang jeg kjøpte det, trodde jeg at de skulle så veldig tett, for det så litt "pjusket" ut, men der tok jeg feil. Helt utrolig kor tett å fin de ble etterhvert!

Fikk meg tre lønnetrær i helga, men jeg har ikke satt de ned ennå. De som jeg hentet de hos, var ikke akkurat så nøye med om de skulle overleve eller ikke - hadde satt to av de nedi en sølepytt, å den som hadde litt jord på seg, sto oppi ei trillebår - uten vann. Tenkte først at jeg bare skulle ta med meg den som sto i trillebåra, men bløthjertet som jeg er, tok jeg med de to stakkarene ogstå å satte de i ei bøtte vann når jeg kom hjem. De har ikke dødd - foreløpig, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal sette de (som vanlig..). Kanskje litt mye med tre trær på ei lita tomt i et byggefelt. Plena ser fortsatt ikke så bra ut, men kommer varmen, blir det vel bra der også. En nabo nedi veien la ferdigplen for to år siden, den ser veldig bra ut! Kanskje det var det man skulle ha gjort, frest opp alt og lagt over ferdigplen. Hmmmm. Noe å tenke på. Skulle vel ihvertfall ha frest opp plena å jobba mer med den før jeg sådde på nytt igjen. Det er litt hardt og endel leire, så det blir nok aldri en perfekt plen. Bikkja liker nå å grave i den, så noe bra er det da - ihvertfall for ho, men det blir jo rimelig stygt.. Har vel lagt drivhusplanen litt på is. Tenkte at det skulle dekke litt av den mindre fine delen av plenen - men nå får det bare gro igjen. Kommer mye ugress, men det største luker jeg vekk. Håpløst å skulle holde en plen fri for ugress, når mange naboen ikke slår sin ugressplen engang. Oi - nå skinner sola! Blir fort varmt da, bare så synd at det er så alt for fort over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar